|
|
Theo Schreurs (Nijmegen, 18 mei 1939) is opgeleid aan de Academie
voor Beeldende Vorming. Hij begint zijn loopbaan als onderwijzer en wordt later
leraar handvaardigheid op een middelbare school. Daarnaast treedt hij op als
pantomimespeler en manifesteert hij zich als toneelregisseur.
In 1970
begint Schreurs met het beeldhouwen. Hij boetseert de beelden in klei, die
vervolgens in brons worden afgegoten. Vanaf het begin van de jaren zeventig
verwerft zijn werk regionale bekendheid in Gelderland en Overijssel door
opdrachten voor beelden op openbare plaatsen. Zo ontstond in deze regio de beeldenroute van voornamelijk
vroeg werk. |
|
Schreurs, 1974
Schreurs, 1980 |
|
|
|
|
|
De aankoop van
het bronzen portret van oud-premier Joop den Uyl door de Partij van de Arbeid
maakt van Schreurs een landelijk bekende beeldhouwer. In 1992 wordt dit beeld
geplaatst in het gebouw van de Tweede Kamer in Den Haag.
Na het portret
van Joop den Uyl krijgt Schreurs opdrachten in het hele land. Voor het Centrum
40-45 in Oegstgeest vervaardigt hij een beeld dat wordt geplaatst als monument
voor de nabestaanden van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. In 1995
maakt hij een groot beeld voor de stadskantoren van Breda. Ook Philips te
Winterswijk, Stichting tot het Nut van het Algemeen te Deventer en Ruhold te
Deventer geven de beeldhouwer opdrachten.
|
|
Onthulling
Portret Joop den Uyl, 1992
|
|
|
|
|
|
De stijl van
Schreurs' plastieken heeft een duidelijke ontwikkeling ondergaan. Deze is in de
eerste periode vooral figuratief te noemen. De laatste jaren heeft Schreurs het
realisme verruild voor een expressievere benadering. Zijn beelden blijven
weliswaar figuratief, maar permitteren zich grotere, speelse vrijheden en
overtredingen van het realisme.
Terugkerend thema van de beelden is de
accentuering van de zwaartekracht, waardoor een contrast ontstaat tussen het
aardse en de ruimte. Hiermee verbeeldt Schreurs 'de draagbare lichtheid', zoals
hij dit zelf noemt. Door een ruimere vrijheid van expressie ontwikkelt Schreurs
eveneens een persoonlijke vorm van surrealisme.
|
|
|